Nieprowadzenie pojazdu a zaświadczenia
Przepisy ruchu drogowego odnoszące się do konieczności posiadania zaświadczeń z tytułu nieprowadzenia pojazdu co jakiś czas ulegają zmianom, głównie ze względu na potrzebę ich ujednolicenia. Oczywiście wiele zależy od ich charakteru oraz działalności prowadzonej przez kierowcę. Przepisy odnoszą się między innymi do korzystania z tachografów. Dzięki najnowszym rozporządzeniom kierowcy praktycznie nie mają możliwości na manipulowanie realnymi danymi, co w rezultacie pozytywnie wpływa na podział czasu pracy – i tym samym na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Co z „weekendówką”?
Jeszcze parę lat temu tak zwana weekendówka była jednym z głównych zaświadczeń kierowców, którzy zajmowali się transportem na większe odległości. Obecnie jednak przepisy uległy znacznemu ujednoliceniu, a obowiązujące w Polsce prawo zostało dostosowane do wytycznych na terenie innych krajów europejskich. Jeśli chodzi o „urlopówki”, ich posiadanie nie jest już konieczne. W zamian za to jednak kierowca musi we własnym zakresie pamiętać o odnotowaniu charakteru swojej aktywności, wykorzystując w tym celu wykresówkę bądź kartę kierowcy. W niektórych przypadkach naniesienie tego typu danych może okazać się kłopotliwe. Jeśli jednak kierowca zrezygnuje z tego obowiązku lub po prostu o nim zapomni, narazi siebie oraz przedsiębiorcę na wysoki mandat. Należy zauważyć, że na terenie niektórych krajów członkowskich UE tego typu sankcje są naprawdę dość kosztowne. W efekcie wielu kierowców woli się dodatkowo zabezpieczyć, aby w razie potrzeby okazać fizyczne zaświadczenie.
W trosce o odpowiedni czas pracy
Zmieniające się przepisy dotyczące świadczenia usług transportowych sprawiają, że większość kierowców musi podporządkować się do obowiązujących norm. Daje to gwarancję przestrzegania ustalonego trybu pracy, łącznie z optymalną długością odpoczynku. Nie bez znaczenia jest także funkcjonalność nowoczesnych tachografów, które umożliwiają wprowadzenie dokładnych danych dotyczących rozpoczęcia postoju czy ponownego wyruszenia w trasę. Szczegółowy harmonogram jest najlepszym świadectwem przestrzegania obowiązującego prawa. Modyfikacja przepisów jest uzależniona także od norm kluczowych na terenie innych krajów europejskich, co jest istotne zwłaszcza dla osób zajmujących się spedycją międzynarodową. Obecnie większość zawodowych kierowców nie ma już problemów z poprawną obsługą tachometru, dzięki czemu wprowadzanie kolejnych danych nie jest dla nich czasochłonnym zajęciem.
Zniesienie obowiązku posiadania zaświadczeń weekendowych to ukłon w stronę zawodowych kierowców, którzy mogą prowadzić harmonogram wyłącznie z użyciem karty kierowcy lub wykresówki. Co prawda wiele osób wciąż jest przyzwyczajonych do standardowych dokumentów weekendowych, z biegiem czasu polscy kierowcy coraz bardziej przekonują się do nowoczesnych rozwiązań. Dowodem na potwierdzenie tej tezy jest także korzystanie z tachografów o najwyższej jakości, w tym między innymi z urządzeń o charakterze cyfrowym, w pełni zautomatyzowanym.